HUJJAH
AHLI
SUNNAH WAL JAMA'AH KE ATAS AJARAN WAHABI
SIRI
2
1. TAJUK : MAHA SUCI ALLAH DARIPADA BERJIHAH
(diliputi oleh arah dan penjuru)
AHLI SUNNAH
PEGANGAN : Allah maujud tanpa arah ataupun tempat,
Dia tidak mendiami Arasy ataupun langit
DALIL : Sabda Rasulullah r Ya Allah! Engkau adalah Maha Zahir
(setiap sesuatu menunjukkan keatas_Mu), maka tiada sesuatupun diatas_Mu dan
Engkau juga Maha Batin (tidak dapat dibayangkan), maka tiada suatupun dibawah_Mu.
Riwayat Muslim.
WAHABI
PENDAPAT :
Wahhabi berkata: Allah berada disuatu arah; diatas Arasy dengan Zat_Nya.
RUJUKAN : Kitab mereka: Fatawa Al 'Aqidah; Al
Uthaimin H: 85.
2.
TAJUK : MENSUCIKAN ALLAH DARIPADA SEBARANG PERGERAKAN
AHLI SUNNAH
PEGANGAN : Allah
I suci daripada sebarang pergerakan
dan tidak disifatkan dengan pergerakan ataupun perpindahan
DALIL : Ijtima' Ahli Haq menyatakan
bahawa perherakan merupakan sifat makhluk
WAHABI
PENDAPAT : Wahhabi berkata: Allah itu bergerak
mengikut sebagaimana sangkaan mereka, berpindah dari tempat yang tinggi ketempat
yang rendah dan dari tempat yang rendah ke tempat yang tinggi
RUJUKAN :
Kitab mereka: Fatawa Al 'Aqidah; Al Uthaimin H: 732.
3. TAJUK : MAHA SUCI ALLAH DARIPADA BERSIFAT
TURUN SECARA HISSI (turun dengan zat_Nya).
AHLI SUNNAH
PEGANGAN : Allah
I tidak bersifat dengan turun dari
atas ke bawah kerana yang demikian
adalah sifat makhluk
DALIL : Firman Allah I:
11...tiada suatupun yang sebanding dengan_Nya (zat,
sifat-sifat dan pentadbiran_Nya)… (QS: As-Syuura: 11)
|
. . . }§øs9
¾ÏmÎ=÷WÏJx.
Öäïx«
( . . . ÇÊÊÈ
|
WAHABI
PENDAPAT : Wahhabi mensifatkan Allah dengan dengan
sifat-sifat manusia, mereka berkata: Allah
I itu turun dari atas ke bawah.
RUJUKAN : Syarah al 'Aqidah al
Tohawiyyah, Ibnu Abi al 'Iz H: 286. Cetakan al Wahhabiah yang ke-9 tahun 1988.
4.
TAJUK : ALLAH BERKATA TANPA LIDAH
AHLI SUNNAH
PEGANGAN : Allah berfirman dengan Kalam_Nya yang
azali tanpa menggunakan angota
iaitu lidah,
mulut dan dua bibir kerana ini adalah sifat manusia sedangkan mustahil bagi
Allah bersifat dengan sifat makhluk Ciptaan_Nya
DALIL : Firman Allah I
11...tiada suatupun yang sebanding dengan_Nya (zat,
sifat-sifat dan pentadbiran_Nya)… (QS: As-Syuura: 11)
|
. . . }§øs9
¾ÏmÎ=÷WÏJx.
Öäïx«
( . . . ÇÊÊÈ
|
Ulama salaf, Imam al Tohawi berkata: Maha
Suci Allah daripada mempunyai
batas-batasan, batas akhir, anggota dan alat.
WAHABI
PENDAPAT : Berkata al Uthaimin pemuka Wahhabi:
Tidak harus kita menetapkan bahawa Allah mempunyai lidah tetapi kita juga tidak
menafikannya kerana kita tidak mempunyai ilmu tetntangnnya.
RUJUKAN : Kitab mereka: al Liqa' al
Syahri No: 3, H: 47 Dar al Watan al Riyadh
5.
TAJUK : MENGGUNAKAN LAFAZ QADIM BAGI ALLAH
AHLI SUNNAH
PEGANGAN : Allah tidak menyerupai manusia, maka
Dia tidak mempunyai sebarang
gambaran ataupun bentuk
DALIL : Sabda Rasulullah r
Aku berlindung
dengan Allah Yang Maha Agung dan dengan Zat_Nya yang Maha Mulia serta
Kekuasaan_Nya yang Qadim (ada_Nya tanpa permulaan.
Riwayat Abu Daud
|
أَعُوْذُبِاللَّهِ
الْعَظِيْمِ, وَبِوَالْكَرِيْمِ, وَسُلْطَانِهِ الْقَدِمِ
|
WAHABI
PENDAPAT : Puak Wahhabi mengingkari orang-orang
Islam yang berpegang dengan Hukum harus menggunakan lafaz Qadim kepada Allah
berdasarkan hadis Nabi r dan mereka mentohmahnya dengan
mendakwa bahawa mereka mengambilnya dari fahaman Falsafah
RUJUKAN :
Komentar mereka terhadap kitab mereka al Fawakih al 'Izab H: 52
Muassasah al Risalah - Beirut
6. TAJUK : MUKHALAFATULL AH LI AL HAWADITH
(Bersalahan Allah I dengan yang baharu)
AHLI SUNNAH
PEGANGAN : Allah
I tidak menyerupai manusia kerana Dia
yang menjadikan manusia Pencipta (Allah) tidak menyerupai makhluk ciptaan_Nya,
Dia juga tidak menyerupai sesuatu yang
mempunyai gambaran, bentuk dan kadar tertentu.
DALIL : Firman Allah I
11...tiada suatupun yang sebanding dengan_Nya (zat,
sifat-sifat dan pentadbiran_Nya)… (QS: As-Syuura: 11)
|
. . . }§øs9
¾ÏmÎ=÷WÏJx.
Öäïx«
( . . . ÇÊÊÈ
|
WAHABI
PENDAPAT : Wahhabi berkata: Allah mencipta
makhluk mengikut gambaran Kami dan menyerupai Kami (maksud mereka ialah
menyerupai Allah dan juga gambaran
Allah)
RUJUKAN : Kitab mereka: Aqidah Ahli al Iman fi
Khalq Adam 'ala Surah al Rahman; Mahmud al Tuwaijri (Ibnu Baz memuji kitab ini)
H: 76 Dar al Liwa' – al Riyadh.
Kembali ke: HUJJAH UNTUK WAHABI - Siri 1
No comments:
Post a Comment