Salam

السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته

Welcome to Al-Khairy Blog ~ (^_^) ~ Selamat Datang ke Al-Khairy Blog

ANDA BERHAK UNTUK MENYEBARKAN "HADIS-HADIS & FADHILAT-FADHILAT SERTA DAKWAH AMR MA'RUF" YANG ADA DALAM BLOG INI TANPA MEMINTA IZIN TERLEBIH DAHULU

Selamat Datang

Like

Search This Blog

Aqidah Ahlulsunnah Wal Jamaah

IKUTILAH AS-SUNNAH

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٣١)

“Katakanlah (Wahai Muhmmad): Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah s.a.w.), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. (Surah Ali 'Imraan, 3: 31)


لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (٢١)

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah”. (Surah Al-Ahzab, 33: 21)

TV Al-Quran

TvQuran

Monday, August 27, 2012

PROPOSAL (Cadangan) Untuk Pengurus IKASMANTAN


IKATAN KELUARGA ALUMNI SMAN 1 TANJUNG MUTIARA
{IKASMANTAN}

DEFINISI
Ikatan Keluarga Alumni SMAN 1 Tanjung Mutiara (IKASMANTAN) adalah satu Organisasi yang menyatukan semua pelajar tamatan SMAN 1 Tanjung Mutiara dimanapun berada.

TUJUAN
Organisasi ini ditubuhkan adalah untuk:
1.   ?
2.   ?
3.   ?

PUNCA DAN MASALAH
?

AHLI
Anggota dan Ahli adalah mereka-mereka yang pernah menuntut di SMAN 1 Tanjung Mutiara sama-ada yang sampai TAMAT atau hanya sekadar pernah menduduki bangku SMAN 1 Tanjung Mutiara.
Sekiranya ada ahli yang sudah berkeluarga atau bersuami/isteri dan sama-sama pernah menuntut di SMAN 1 Tanjung Mutiara: digalakkan mendaftar kedua-duanya dan jika hanya satu orang pun BISA kerana “klim” (pemberian dana) dari IKASMANTAN hanya akan diberi untuk satu ahli.

JUMLAH YURAN AHLI
Ahli yang mendaftar dikenakan uang pendaftaran dan iuran tahunan. Saya cadangkan setiap ahli membayar yuran ahli sebesar Rp 50,000 (Lima puluh ribu rupiah) setiap tahun. Dana sebesar ini diharapkan “Bukanlah Paksaan” ianya adalah “Dari Ahli, Oleh Ahli dan Untuk Ahli”. Pendaftaran adalah Rp 10,000 (Sepuluh ribu rupiah)

SIJIL AHLI IKASMANTAN
Pihak IKASMANTAN menyediakan “sijil” (certificate) untuk setiap ahli. Setiap sertificate mengandungi ahli keluarga yang ditanggung oleh Kepala Keluarga (KK). Bersama ini saya sediakan Lampiran untuk contoh sertifcate.
Bagi yang belum berkeluarga atau bujang atau masih KULIAH juga dikeluarkan sijil keahlian dan status akan bertukar sekiranya ahli tersebut bekeluarga.

SUMBER DANA
IKASMANTAN akan mengenakan iuran ahli dan pendaftaran ahli. Iuran ahli dikenakan setiap tahun dan iuran pendaftaran hanya sekali iaitu waktu mendaftar saja, sedangkan iuran ahli “WAJIB” diperbaharui setiap tahun untuk mendapatkan bantuan-bantuan dari organisasi ini.
Selain itu IKASMANTAN juga bergerak aktif dalam Pencarian Dana untuk keperluan-keperluan SMAN 1 Tanjung Mutiara, khasnya ahLi keluarga para ahli IKASMANTAN. Seperti Pencarian Dan untuk pembanguna Masjid dan keperluan perubatan atau acara peribadi anggota keluarga ahli IKASMANTAN. Sumbangan akan dikumpulkan oleh pihak IKASMANTAN sendiri dan memberikan kepada pihak-pihak yang memerlukannya.
Pihak IKASMANTAN juga memiliki “Donatur Tetap” yang mana mereka ini juga Ahli IKASMANTAN. Setiap ada program dan acara, maka Donatur Tetap ini akan menderma dan ikut-serta dalam penambahan dana yang diperlukan. Donatur Tetap tidak digalakkan membayar yuran pendaftaran dan yuran tahunan ahli.

PEMEGANG DANA
Diharapkan dana ini dipegang oleh “Ketua IKASMANTAN” (Bendahari) atau sesiapa saja yang BISA dipercaya. Dana (uang yuran) ahli ini diharapkan tidak bercampur dengan uang-uang peribadi atau uang-uang yang bukan berhubung-kait dengan IKASMANTAN. Dana ini hendaknya jangan diguna-pakai untuk tujuan-tujuan yang bukan urusan IKASMANTAN.

PENGGGUNAAN DANA AHLI
Apabila DANA sudah ada dan terkumpul, dana dari Ahli akan digunakan untuk ahli saja, apabila melebihi Had atau sudah terlalu banyak, Insya_Allah! Akan disalurkan ke SMAN 1 Tanjung Mutiara, seperti untuk Pembangunan Masjid atau Anak2 Yatim dan Fakir Miskin. Tetapi yang lebih utama dana iuran keahlian adalah untuk:
1.   Sekiranya ada anggota atau ahli keluarga Ahli IKASMANTAN meninggal-dunia, Pihak IKASMANTAN akan mengeluarkan dana bantuan. Saya cadangkan: dana yang diberi adalah sebesar Rp. 500,000 (Lima ratus ribu rupiah).
2.   Sekiranya ada anggota atau ahli keluarga Ahli IKASMANTAN yang sakit dan masuk ke Rumah Sakit, pihak IKASMANTAN akan memberi dana bantuan. Saya cadangkan dana yang diberi adalah sebesar Rp. 200,000 (Dua ratus ribu rupiah).
3.   Sekiranya ada anggota atau ahli keluarga Ahli yang pergi Umrah atau Haji. Pihak IKASMANTAN juga mengeluarkan dana untuk ahli. Saya cadangkan: dana yang diberi adalah sebesar Rp. 200,000 (Dua ratus ribu rupiah).
4.   Sekiranya ada anggota atau ahli keluarga Ahli yang Pesta Perkawinan (baralek). Pihak IKASMANTAN juga mengeluarkan dana untuk ahli. Saya cadangkan: dana yang diberi adalah sebesar Rp. 200,000 (Dua ratus ribu rupiah).
5.   Iuran ahli juga akan digunakan untuk aktivity-aktivity ahli dan SMAN 1 Tanjung Mutiara.
6.   Sekiranya ada masalah LAIN: seperti ahli BUTUH-DANA: diadakan sitem “Pinjam & Ganti”, dana bantuan untuk karena panggilan atau hal-hal keluarga (emergency) maka pihak IKASMANTAN akan membantu untuk menanggulangi keperluan ahli tersebut.
7.   Dana Iuran juga akan digunakan untuk menambah Dana Bantuan Semasa, contohnya: membuka cabang untuk mengutip Dana Bantuan Untuk Pembangunan Masjid SMAN 1 Tanjung Mutiara. Jadi Ahli IKASMANTAN diharap menyumbang dan dana sumbangan akan di cukupkan atau ditambah dengan dana iuran ahli sekiranya ada. Begitu juga dengan kutipan-kutipan atau Derma-derma untuk SMAN 1 Tanjung Mutiara YANG LAIN.


Sebagai INGATAN:
"Didalam harta yg kita ada, sudah PASTI ada hak anak2 Yatim dan hak Fakir-Miskin".


Visi dan Misi Kita: Dari Ahli, Oleh Ahli dan Untuk Ahli.
Program Masyarakat adalah Dari Ahli Oleh Ahli dan Untuk Masyarakat.

Insya_Allah: Agenda TETAP IKASMANTAN adalah:
1.   Melatih dan Menyediakan Ustaz untuk BERKHUTBAH disetiap hari Juma’at di Masjid SMAN 1 Tanjung Mutiara.
2.   Mengadakan Wirid Remaja
3.   Mengadakan kursus-kursus keagamaan seperti Kursus Pengurusan Jenazah
4.   Menghidupkan MTQ setiap tahun (dalam bulan Ramadhan)
5.   Setiap Tahun kita akan adakan acara QURBAN
6.   MEMBIAYAI: Acara BASUNAIK MASSAL


Agenda Jangka Panjang:

1. Mendirikan DEWAN SERBAGUNA (Disini akan diletakkan MDA & Perpustakaan Umum). Dewan serbaguna ini juga tempat Rapat Pemuda dan wirid2 Remaja


AGENDA PERTAMA adalah Mendirikan Masjid
SMAN 1 Tanjung Mutiara.

SEMUA Program & Aktivity yang dirancang "MEMERLUKAN BIAYA", Oleh itu "DANA" perlu ada. Walaupun Donatur Tetap sudah ada (?) (Al-Hamdulillah!) tetapi pihak IKASMANTAN tidak Berharap 100% terhadap Dana Bantuan dari Donatur Tetap. Makanya Ahli IKASMANTAN diperbanyak.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

DOWNLOAD AZAN

ISLAMIC BANNER

ISLAMIC FHOTO

DAILY PRAYER TIME