Salam

السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته

Welcome to Al-Khairy Blog ~ (^_^) ~ Selamat Datang ke Al-Khairy Blog

ANDA BERHAK UNTUK MENYEBARKAN "HADIS-HADIS & FADHILAT-FADHILAT SERTA DAKWAH AMR MA'RUF" YANG ADA DALAM BLOG INI TANPA MEMINTA IZIN TERLEBIH DAHULU

Selamat Datang

Like

Search This Blog

Aqidah Ahlulsunnah Wal Jamaah

IKUTILAH AS-SUNNAH

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٣١)

“Katakanlah (Wahai Muhmmad): Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah s.a.w.), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. (Surah Ali 'Imraan, 3: 31)


لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (٢١)

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah”. (Surah Al-Ahzab, 33: 21)

TV Al-Quran

TvQuran

Sunday, July 8, 2012

HUJJAH UNTUK WAHABI - Siri 2


HUJJAH
AHLI SUNNAH WAL JAMA'AH KE ATAS AJARAN WAHABI


SIRI 2

1.   TAJUK            : MAHA SUCI ALLAH DARIPADA BERJIHAH (diliputi oleh arah dan penjuru)
 
     AHLI SUNNAH
PEGANGAN        : Allah maujud tanpa arah ataupun tempat, Dia tidak mendiami Arasy ataupun langit
DALIL               : Sabda Rasulullah r Ya Allah! Engkau adalah Maha Zahir (setiap sesuatu menunjukkan keatas_Mu), maka tiada sesuatupun diatas_Mu dan Engkau juga Maha Batin (tidak dapat dibayangkan), maka tiada suatupun dibawah_Mu. Riwayat Muslim.

     WAHABI
     PENDAPAT        : Wahhabi berkata: Allah berada disuatu arah; diatas Arasy dengan Zat_Nya.
     RUJUKAN           : Kitab mereka: Fatawa Al 'Aqidah; Al Uthaimin H: 85.


2.   TAJUK            : MENSUCIKAN ALLAH DARIPADA SEBARANG PERGERAKAN
 
     AHLI SUNNAH
PEGANGAN        : Allah I suci daripada sebarang pergerakan dan tidak disifatkan dengan pergerakan ataupun perpindahan
     DALIL               : Ijtima' Ahli Haq menyatakan bahawa perherakan merupakan sifat makhluk

     WAHABI
PENDAPAT        : Wahhabi berkata: Allah itu bergerak mengikut sebagaimana sangkaan mereka, berpindah dari tempat yang tinggi ketempat yang rendah dan dari tempat yang rendah ke tempat yang tinggi
RUJUKAN           : Kitab mereka: Fatawa Al 'Aqidah; Al Uthaimin H: 732.


3.   TAJUK            : MAHA SUCI ALLAH DARIPADA BERSIFAT TURUN SECARA HISSI (turun dengan zat_Nya).
 
      AHLI SUNNAH
PEGANGAN        : Allah I tidak bersifat dengan turun dari atas ke bawah kerana yang  demikian adalah sifat makhluk
     DALIL               : Firman Allah I:

11...tiada suatupun yang sebanding dengan_Nya (zat, sifat-sifat dan pentadbiran_Nya)…  (QS: As-Syuura: 11)
  . . . }§øŠs9 ¾ÏmÎ=÷WÏJx. Öäïx« ( . . . ÇÊÊÈ




     WAHABI
PENDAPAT        : Wahhabi mensifatkan Allah dengan dengan sifat-sifat manusia, mereka berkata: Allah I itu turun dari atas ke bawah.
RUJUKAN          : Syarah al 'Aqidah al Tohawiyyah, Ibnu Abi al 'Iz H: 286. Cetakan al Wahhabiah yang ke-9 tahun 1988.


4.   TAJUK            : ALLAH BERKATA TANPA LIDAH
 
      AHLI SUNNAH
PEGANGAN        : Allah berfirman dengan Kalam_Nya yang azali tanpa menggunakan angota
                               iaitu lidah, mulut dan dua bibir kerana ini adalah sifat manusia sedangkan mustahil bagi Allah bersifat dengan sifat makhluk Ciptaan_Nya
     DALIL               : Firman Allah I

11...tiada suatupun yang sebanding dengan_Nya (zat, sifat-sifat dan pentadbiran_Nya)…  (QS: As-Syuura: 11)
  . . . }§øŠs9 ¾ÏmÎ=÷WÏJx. Öäïx« ( . . . ÇÊÊÈ



                               Ulama salaf, Imam al Tohawi berkata: Maha Suci Allah daripada mempunyai
                               batas-batasan, batas akhir, anggota dan alat.

     WAHABI
PENDAPAT        : Berkata al Uthaimin pemuka Wahhabi: Tidak harus kita menetapkan bahawa Allah mempunyai lidah tetapi kita juga tidak menafikannya kerana kita tidak mempunyai ilmu tetntangnnya.
RUJUKAN           : Kitab mereka: al Liqa' al Syahri No: 3, H: 47 Dar al Watan al Riyadh


5.   TAJUK            : MENGGUNAKAN LAFAZ QADIM BAGI ALLAH

      AHLI SUNNAH
     PEGANGAN        : Allah tidak menyerupai manusia, maka Dia tidak mempunyai sebarang
                               gambaran ataupun bentuk
     DALIL               : Sabda Rasulullah r

Aku berlindung dengan Allah Yang Maha Agung dan dengan Zat_Nya yang Maha Mulia serta Kekuasaan_Nya yang Qadim (ada_Nya tanpa permulaan.
Riwayat Abu Daud
أَعُوْذُبِاللَّهِ الْعَظِيْمِ, وَبِوَالْكَرِيْمِ, وَسُلْطَانِهِ الْقَدِمِ

     WAHABI
PENDAPAT        : Puak Wahhabi mengingkari orang-orang Islam yang berpegang dengan Hukum harus menggunakan lafaz Qadim kepada Allah berdasarkan hadis Nabi r dan mereka mentohmahnya dengan mendakwa bahawa mereka mengambilnya dari fahaman Falsafah
RUJUKAN           : Komentar mereka terhadap kitab mereka al Fawakih al 'Izab H: 52
  Muassasah al Risalah - Beirut


6.   TAJUK            : MUKHALAFATULL AH LI AL HAWADITH (Bersalahan Allah I dengan yang baharu)

      AHLI SUNNAH
PEGANGAN        : Allah I tidak menyerupai manusia kerana Dia yang menjadikan manusia Pencipta (Allah) tidak menyerupai makhluk ciptaan_Nya, Dia juga tidak  menyerupai sesuatu yang mempunyai gambaran, bentuk dan kadar tertentu.
     DALIL               : Firman Allah I

11...tiada suatupun yang sebanding dengan_Nya (zat, sifat-sifat dan pentadbiran_Nya)…  (QS: As-Syuura: 11)
  . . . }§øŠs9 ¾ÏmÎ=÷WÏJx. Öäïx« ( . . . ÇÊÊÈ

    

    
     WAHABI
PENDAPAT        : Wahhabi berkata: Allah mencipta makhluk mengikut gambaran Kami dan menyerupai Kami (maksud mereka ialah menyerupai Allah dan juga  gambaran Allah) 
RUJUKAN          : Kitab mereka: Aqidah Ahli al Iman fi Khalq Adam 'ala Surah al Rahman; Mahmud al Tuwaijri (Ibnu Baz memuji kitab ini) H: 76 Dar al Liwa' – al Riyadh.

Kembali ke: HUJJAH UNTUK WAHABI - Siri 1

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

DOWNLOAD AZAN

ISLAMIC BANNER

ISLAMIC FHOTO

DAILY PRAYER TIME