Salam

السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته

Welcome to Al-Khairy Blog ~ (^_^) ~ Selamat Datang ke Al-Khairy Blog

ANDA BERHAK UNTUK MENYEBARKAN "HADIS-HADIS & FADHILAT-FADHILAT SERTA DAKWAH AMR MA'RUF" YANG ADA DALAM BLOG INI TANPA MEMINTA IZIN TERLEBIH DAHULU

Selamat Datang

Like

Search This Blog

Aqidah Ahlulsunnah Wal Jamaah

IKUTILAH AS-SUNNAH

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٣١)

“Katakanlah (Wahai Muhmmad): Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah s.a.w.), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. (Surah Ali 'Imraan, 3: 31)


لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (٢١)

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah”. (Surah Al-Ahzab, 33: 21)

TV Al-Quran

TvQuran

Sunday, December 4, 2011

Anak Tak Sah Taraf dan Implikasi Hukum Syara’

Fenomena hari ini terlalu menyesakkan jiwa. Kes pembuangan bayi, kejadian rogol malah perzinaan semakin berleluasa. Kesannya terlalu parah. Bukan setakat mengeruhkan keadaan masyarakat, bahkan memberikan kesan kepada individu itu sendiri.
Ya. Anak yang terhasil daripada hubungan berkenaan turut menanggung akibat. Sedangkan mereka tidak berdosa. Terhasil daripada dosa orang lain. Namun, kesannya ditanggung hingga ke akhir hayat.
Mufti Selangor, Dato' Setia Mohd Tamyes Abd. Wahid dalam kertas kerja berjudul Anak Tak Sah Taraf Mengikut Hukum Syara' di Seminar Penolong Pendaftar Nikah Daerah Hulu Selangor pada 28 November 2007, mengupas dengan panjang lebar isu yang sedang membarah dalam masyarakat ini.
Definisi anak tak sah taraf
Dalam kertas kerja tersebut mendefinisikan bahawa anak tak sah taraf dalam bahasa Arab disebut walad al-zina yang bermaksud anak zina atau anak luar nikah. Berdasarkan perbincangan para fuqaha mengenai nasab seseorang anak pula , secara umumnya dirumuskan bahawa anak zina adalah merujuk kepada anak yang dilahirkan hasil perzinaan dan bukan daripada perkahwinan yang sah atau persetubuhan syubhah.
Kertas kerja berkenaan turut merujuk kepada Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor bahawa istilah anak tak sah taraf adalah satu istilah yang digunakan bagi anak yang tidak mempunyai nasab atau hubungan darah yang sah dan sama. Peruntukan undang-undang menyatakan bahawa:
'tak sah taraf berhubungan dengan seseorang anak, ertinya dilahirkan di luar nikah dan bukan anak dari persetubuhan syubhah'.
"Manakala Fatwa Garis Panduan Anak Tak Sah Taraf Menurut Hukum Syara' di Negeri Selangor yang telah diwartakan pada 28 April 2005, singhah berkaitan anak tak sah taraf menurut hukum syara' adalah seperti berikut:
"1. Anak yang dilahirkan tanpa nikah sama ada hasil daripada zina, rogol atau melalui cara saintifik yang bertentangan dengan hukum syara'.
"2. Anak yang dilahirkan kurang daripada enam bulan dua lahzah qamariah dari waktu 'imkad ad-dukhul' dan bukan hasil daripada persetubuhan syubhah.
"3. Anak yang dilahirkan daripada enam bulan dua lahzah qamariah dari waktu 'imkad ad-dukhul' selepas akad yang sah dan ada bukti dari segi syara' bahawa anak tersebut ialad anak tanpa nikah melalui iqrar (pengakuan) mereka yang berkenaan (suami dan isteri tersebut atau salah seorang daripadanya), atau empat orang saksi yang memenuhi syarat-syarat hukum syara'".
Kedudukan & Hak Anak Tak Sah Taraf
Para fuqaha' semua mazhab bersependapat bahawa seseorang anak yang pembenihannya dan kehamilannya itu berlaku sebelum pernikahan kedua-dua ibu bapanya adalah ank hasil daripada perzinaan. Anak tersebut dikira anak tidak sah taraf.
Implikasi Di sisi Hukum Syara'
Berdasarkan kertas kerja menyatakan bahawa hubungan nasab (keturunan) anak tidak sah taraf tidak harus dibin atau dibintikan kepada lelaki yang menyetubuhi ibunya. Dia hendaklah dibin atau dibintikan Abdullah atau salah satu nama Asma' al-Husna atau sifat Allah.
Manakala bagi nafkah pula, ia menjadi tanggungjawab kepada ibunya untuk menanggung saraan hidup anak tidak sah berkenaan. Ia adalah kerana anak tidak sah berkenaan dinasabkan kepada ibunya, dan tidak kepada lelaki yang menyetubuhi ibunya.
Berkenaan harta pusaka, anak tidak sah taraf dan ibunya boleh mewarisi pusaka antara satu sama lain. Ia adalah kerana anak tidak sah taraf berkenaan tidak terputus hubungan keturunan dengan ibunya. Sekiranya ibunya meninggal dunia, maka ia mempunyai hak untuk mewarisi pusaka ibunya bersama-sama ahli waris yang lain. Begitu juga sekiranya anak tak sah taraf itu meninggal dunia terlebih dahulu, maka ibunya berhak dari segi pusaka dengan bapanya yang tidak sah taraf dan ia tidak menjadi ahli waris dan tidak berhak untuk mewarisi pusaka bapanya. Begitu juga sebaliknya bapanya tidak berhak untuk mewarisi pusakanya.
Menyebut mengenai hak dalam konteks perwalian, diri anak tak sah taraf sebenarnya terletak kepada ibunya. Walau bagaimanapun, perwalian perkahwinan seseorang anak tak sah taraf perempuan dipegang oleh wali hakim. Lelaki yang menyetubuhi ibunya sebelum akad nikah yang sah, sama ada dia berkahwin atau tidak dengan ibunya selepas itu, tidak sah menjadi walinya.
Bagi aspek perkahwinan, seseorang anak tak sah taraf perempuan boleh berkahwin dengan seseorang lelaki yang sah. Manakala berhubung dengan penjagaan anak tak sah taraf pula, ia adalah dipertanggungjawabkan semata-mata kepada ibu dan saudara mara sebelah ibunya.
Apabila berlakunya kematian seseorang anak tak sah taraf yang belum mencapai baligh, ia adalah menurut hukum agama ibunya. Bermakna, sekiranya ibunya beragama Islam, maka ia dihukum sebagai seorang yang beragama Islam. Berdasarkan hakikat itu, jenazahnya hendaklah diuruskan secara pengurusan Islam.
Namun, seandainya ibunya bukan beragama Islam, maka ia dihukum sebagai seorang yang bukan beragama Islam, sekalipun lelaki yang menyetubuhi ibunya itu seorang yang beragama Islam. Jika semasa hayatnya, anak tak sah taraf berkenaan melakukan amal kebajikan sama ada untuk dirinya sendiri atau masyarakat, maka segala manfaatnya dari segi ganjaran Allah dan lain-lain akan kembali kepada dirinya jua.
Seandainya seseorang anak yang dipungut dan tidak dapat ditentukan keturunannya sama ada Islam atau bukan Islam, maka adalah menjadi tanggungjawab pihak pentadbir (kerajaan) membesarkannya, menjaga kebajikannya serta mendidiknya menurut agama Islam kerana bersandarkan kepada majoriti rakyat sesebuah negara itu yang beragama Islam.
Statistik Pendaftaran Kelahiran Anak Luar Nikah (Jabatan Pendaftaran Negara dari tahun 1999-2003)
Selangor: 12,836
Perak: 9,788
Kuala Lumpur: 9,439
Johor: 8,920
Sabah: 8,435
Negeri Sembilan: 4,108
Pahang: 3,677
Kedah: 3,496
Pulau Pinang: 3,412
Melaka: 2,707
Kelantan: 1,730
Perlis: 691
Sarawak: 617
Terengganu: 574 orang
Perzinaan dan Kehamilan Luar Nikah Berdasarkan Undang-Undang Malaysia
Perzinaan menurut hukum syara' secara umumnya adalah perhubungan seks antara lelaki dan perempuan yang dilakukan di luar ikatan perkahwinan yang sah atau persetubuhan syubhah sama ada dengan kerelaan atau paksaan. Dalam Kanun Keseksaan, tidak terdapat tafsiran mengenai perbuatan zina.
Oleh itu, perzinaan dianggap bukanlah suatu jenayah kerana terdapat unsurkerelaan. Berbeza dengan perbuatan rogol yang dianggap sebagai satu kesalahan dan jenayah kerana terdapat unsur paksaan dan mangsa dalam perbuatan tersebut.
Note; Artikel ini adalah Berdasarkan Kertas Kerja-Anak Tak Sah Taraf Mengikut Hukum Syara')


Kongsi artikel ini bersama rakan-rakan anda!


BACA UNTUK PENGETAHUAN SENDIRI DAN PEDOMAN SEMUA...HIDUP SEBAGAI SEORANG BERNAMA ISLAM JANGAN TERUSAN DLM KEJAHILAN.

Sesungguhnya, permasalahan ini berat. Perhatikan soalan 1 - 5.

Perkahwinan seumpama ini Hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga
biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat Tahu anak
pregnant luar nikah, cepat-cepat kahwinkan.

Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak
hidup dalam zina sampai bila-bila... .

Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak
persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya kongsikan
bersama anda di sini kerana ianya amat penting:

Soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum
berkahwin didapati hamil anak luar nikah?

Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu
dilahirkan.

Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia
mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?

Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu
dilahirkan.

Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?

Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh
mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakan ayah
kepada bayi yang dikandung itu..

Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk
memperbetulkan keadaan?

Jawapan 4 : Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu
sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah
mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.

Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?

Jawapan 5 : Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu
tidak sah

Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah?

Jawapan 6 : Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK
untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.

Soalan 7 : Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak
tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya
sendiri?

Jawapan 7 : Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.

Soalan 8 : Sekiranya seorang lelaki Muslim Dan seorang wanita Muslim
(atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah
tindakan yang sewajarnya?

Jawapan 8 : Mereka mesti tinggal berasingan segera Dan menunggu sehingga
perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.

Soalan 9 : Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini,
apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi
kain sendiri?

Jawapan 9 : Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab
anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan
keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan
tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.

Kesimpulannya: Ibubapa, saudaramara, org2 kampung, tok2 imam, tok2 kadi
Dan saksi-saksi yang tahu akan keadaan tersebut tetapi mendiamkan,
membiarkan atau membenarkan pernikahan tersebut diteruskan maka mereka
juga tidak terlepas daripada menanggung azab Dan seksaan samada didunia
atau pun diakhirat... .

Mazhab Maliki, Syafie dan At-Thawry berpendapat bahawa tiada hukum ‘IDDAH bagi wanita berzina. Menurut aliran mazhab ini, perbuatan berdosa dan haram seperti zina tidak akan diiktiraf, Hasilnya, tiada hukum boleh terbina di atas sesuatu yang tidak sah seperti zina. ( Rawdah at-Tolibin, 7/113 ; Bidayatul Mujtahid, ibn Rusyd, 2/21)

Pandangan ini juga diriwayatkan telah dipegang sebelumnya oleh beberapa sahabat Nabi yang utama seperti Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a , Umar Al-Khattab r.a dan Ali Bin Abi Talib r.a.

Ia berdasarkan hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a :

Ertinya : "..penzina (muhsan) tidak lagi layak kepada sesuatu kecuali rejaman batu sehingga mati"

Dan juga sebuah lagi dalil iaitu :

لا يحرم الحرام الحلال , إنما يحرم ما كان من نكاح

Ertinya : Sesungguhnya perbuatan yang haram tidak akan mengharamkan yang halal ( iaitu perhubungan hasil zina tidak akan membawa sebarang kesan kepada hubungan semendaan) , sesungguhnya hanya akan menjadi haram kerana persemendaan jika dari nikah yang sah" ( Riwayat Ibn Majah, Al-Bayhaqi : As-Sayuti : Dhoif)

Hasil dari dalil-dalil itu, jelas bahawa zina yang haram tidak membawa sebarang hukum ‘iddah, hanya nikah yang sah terdapat ‘iddah. Justeru, perkahwinan penzina wanita yang sedang mengandung itu dengan pasangannya adalah sah menurut mazhab ini dan juga disepakati oleh Imam Abu Hanifah.

Tolong jangan abaikan risalah ini. Ini merupakan satu perkara yang serious
jadi, fahami Dan dalami betul-betul Dan bincanglah dengan Imam/ustaz
sekiranya perlu. Mafhumnya:

Katakanlah: 'Sesungguhnya sembahyangku Dan ibadatku, hidupku Dan matiku,
hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara Dan mentadbirkan sekalian
alam'.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

DOWNLOAD AZAN

ISLAMIC BANNER

ISLAMIC FHOTO

DAILY PRAYER TIME