Salam

السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته

Welcome to Al-Khairy Blog ~ (^_^) ~ Selamat Datang ke Al-Khairy Blog

ANDA BERHAK UNTUK MENYEBARKAN "HADIS-HADIS & FADHILAT-FADHILAT SERTA DAKWAH AMR MA'RUF" YANG ADA DALAM BLOG INI TANPA MEMINTA IZIN TERLEBIH DAHULU

Selamat Datang

Like

Search This Blog

Aqidah Ahlulsunnah Wal Jamaah

IKUTILAH AS-SUNNAH

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٣١)

“Katakanlah (Wahai Muhmmad): Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah s.a.w.), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”. (Surah Ali 'Imraan, 3: 31)


لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (٢١)

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah”. (Surah Al-Ahzab, 33: 21)

TV Al-Quran

TvQuran

Thursday, March 10, 2011

QUNUT SUBUH

Dalam Mazhab Imam As-Syafi'e: Qunut dalam solat subuh adalah sangat dituntut, sehinggakan kalau tidak membacanya, mesti "Sujud Sawi" di akhir solat!...Apa dalilnya..?


Hukumnya adalah sunat


Di dalam mazhab syafie membaca qunut ini adalah sunat ab'adh (sunat yang amat digalakkan) iaitu sekiranya ditinggalkan disunatkan untuk sujud sahwi.

Mengapa kita perlu buat perkara-perkara sunat, antaranya ia adalah sebagai pelengkap agar solat kita lebih sempurna. Bahkan ia mengandungi banyak kebaikan kerana doa qunut ini mengandungi doa contohnya :

Ya ALLAH

Kurniakan aku petunjuk dan hidayahMu

Bersama-sama mereka yang Engkau beri petunjuk dan hidayah

Sujud sahwi tersebut ada petunjukknya dari RasuluLLah, tetapi jika anda tidak buat memang tidak mengapa. Lebih elok dilakukan.


Pendapat yang dikemukakan oleh para imam besar seperti Malik, As Syafie, Ibnu Abi Laila, Hasan bin Soleh, Abu Ishaq Al Ghazali, Abu Bakar bin Muhammad, Hakam bin Utaibah, Hammad, Ahli HIjjaz, Al Auza'ie kebanyakan Ahli Syam malah menurut Imam An Nawawi dalam Majmu'. Ia adapah pendapat yang dipegang oleh kebanyakan ulama salaf dan generasi selepas daripada mereka bahawa doa qunut disunatkan pada solat Subuh setiap hari.

Dalil :

Mereka berdalilkan dengan sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad daripada Anas bin Malik r,a katanya :

Sentiasalah RasuluLlah s.a.w berqunut pada solat Subuh sehinggalah baginda wafat."

Diriwayatkan juga bahawa Saidina Umar membaca doa qunut pada solat Subuh di hadapan para sahabat dan selainnya.

Berkenaan dengan hadith yang diriwayatkan daripada Anas ini, menurut al Haithami, Para perawinya adalah dipercayai." Menurut an Nawawi ia diriwayatkan oleh sekumpulan huffaz (ahli hadith) dan mengakui kesahihannya.

Kesahihan ini dinyatakan oleh al Hafiz al Balkhi, Al Hakim, Al Baihaqi dan ia juga diriwayatkan oleh Ad Daruqutni melalui beberapa jalan dengan sanad yang sahih.

Dalam mazhab syafie adalah sunat hukumnya membaca doa qunut dalam solat subuh itu, baik pada ketika turunnya bala atau tidak. Ini adalah pendapat yang banyak dari ulama-ulama salaf atau katakanlah yang paling banyak dan juga pendapat ulama-ulama yang di belakang ulama salaf. Di antara yang berpendapat serupa ini adalah Saidina Abu Bakar, Umar bin Khattab, Utsman, Ali, Ibnu Abbas, Bara' bin "azib Rda (al Majmu' Syarah Muhazzab III halaman 504)

Menurut mazhab maliki bahawa Qunut Subuh mustahab (sesuatu yang disukai nabi tapi tidak dibiasakan).
Adapun dalil bagi orang yang mengatakan qunut subuh itu tidak ada adalah :
dari abu hurairoh ra, bahawasanya Nabi SAW pernah qunut disembahyang subuh hingga katanya: kemudian sampai kepada kami, bahawa qunut itu telah ditinggalkannya tatkala turun ayat:

"laisalaka mina amri syai'un au yatuubu 'alaihim wa yu adzdzibahum fainnahum dholimun"
artinya
...itu bukan urusan engkau wahai Muhammad apakah Allah memberi taubat mereka, atau mengazab mereka sebab mereka orang aniaya" (HR.Muslim)
juga hadist :
"an anasin rodiyallohu 'anhu anna nabiyyu sholallahu 'alaihi wasalam qonata syahron ba'dar rukuyad'uu a'laa ahya'i minal 'arobi tsumma tarkahu
(HR: Al-Bukhori wa Muslim)
artinya :
Daripada Anas ra, bahawasanya Nabi s.a.w. pernah qunut sebulan lamanya sesudah rukuk (dalam solat subuh), yang mendo'akan suku-suku arab kemudian meninggalkannya
(HR. Al-Bukhori dan Muslim)

tentang hadist tersebut dijawab oleh ulama syafi'iyah "bahawa qunut yang ditinggalkan oleh Nabi SAW hanyalah Qunut Nazilah, yang sifatnya mengutuk, berdasar hadist tersebut, adapun hadist yang tidak mengutuk tidak ada keterangan yang jelas bahawa Nabi s.a.w. meninggalkannya, terutama qunut subuh,

Hal ini dikuatkan oleh hadist daripada Anas ra
"an anasin rodiyallahu 'anhu ;maa zaala rosullullah yaqnutu fi subhi hatta faroqod dunya"
(HR. Jama'atul Huffaz)
artinya
Dari Anas ra, Rasullulah s.a.w. senantiasa melakukan qunut pada sholat subuh hingga ia meninggal dunia. (diriwayatkan oleh jama'atul huffaz)
dan ditambah pula dengan hadist yang sanadnya shoheh yakni:
Daripada Anas ra, katanya Rasulullah s.a.w. pernah qunut sebulan lamanya yang mendoakan suku-suku arab, kemudian ditinggalkanya, adapun qunut subuh dilakukan sampai beliau meninggal dunia"(HR. Hakim, Baihaqi dan Duruqutni)
dari keterangan ini, mudah-mudahan jadi penengah bahawa jangan memperuncing perbedaan pendapat tapi peruncinglah persamaan.

Qunut dalam Sembahyang Subuh.

Di dlm mazhab Syafie sudah disepakati bahawa membaca doa qunut dlm sembahyang Subuh , pada iktidal rakaat kedua adalah sunat ab'ad dlm erti diberi pahala bagi orang yg mengerjakannnya dan bagi yg lupa atau lalai mengerjakannya disunatkan utk menggantikannya dgn sujud sahwi.


Tersebut dlm kitab Al-Majmu' syarah Muhazzab jilid 3 hlm.504, maksudnya:

"Dlm mazhab Syafie disunatkan qunut pada solat subuh sama ada ketika turun bencana atau tidak. Dgn hukum inilah berpegang majoriti ulamak salaf dan orang2 yg sesudah mereka atau kebanyakan dari mereka. Dan diantara yg berpendapat demikian adalah Abu Bakar As-Siddiq, Umar bin Khattab, Usman bin Affan, Ali bin Abi Talib, Ibnu Abbas, Barra' bin Azib, semoga Allah meredhai mereka semua. Ini diriwayatkan oleh Baihaqi dgn sanad2 yg sahih. Ramai orang yg termasuk tabi'in dan yg sesudah mereka berpendapat demikian. Inilah juga mazhab Ibnu Abi Laila, Hasan, Ibnu Salah, Malik dan Daud."


Tersebut dlm kitab Al-Um jilid 1 hlm.205 bahawa Imam Syafie
berkata,maksudnya:

"Tak ada qunut dlm sembahyang lima waktu kecuali sembahyang subuh. Kecuali jika terjadi bencana maka boleh qunut pada semua sembahyang jika imam menyukai"


Tersebut dlm kitab Al-Mahalli jilid 1 hlm.157, berkata Imam Jalaluddin
Al-Mahalli, maksudnya:

"Disunatkan qunut pada iktidal rakaat kedua drpd solat subuh dgn doa, Allahumahdini hingga akhirnya"


Demikianlah keputusan dan kepastian hukum tentang qunut subuh dalam mazhab kita Syafie.



ALASAN ORANG-ORANG YG MENOLAK QUNUT

Ada orang yg berpendapat bahawa Nabi Muhammad saw melakukan qunut satu bulan shj berdasarkan hadith Anas ra, maksudnya:

"Bahawasanya Nabi saw melakukan qunut selama satu bulan sesudah rukuk sambil mendoakan kecelakaan ke atas beberapa puak Arab kemudian baginda meninggalkannya." Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Kita menjawab:

Hadith daripada Anas tersebut kita akui sebagi hadith yg sahih kerana terdapat dlm kitab Bukhari dan Muslim. Akan tetapi yg menjadi permasalahan sekarang adalah kata:(thumma tarakahu= Kemudian Nabi meninggalkannya).

Apakah yg ditinggalkan oleh Nabi itu?

Meninggalkan qunutkah? Atau meninggalkan berdoa yg mengandungi kecelakaan ke atas puak-puak Arab?

Untuk menjawab permasalahan ini lah kita perhatikan baik2 penjelasan Imam Nawawi dlm Al-Majmu'jil.3,hlm.505 maksudnya:

"Adapun jawapan terhadap hadith Anas dan Abi Hurairah r.a dlm ucapannya dengan (thumma tarakahu) maka maksudnya adalah meninggalkan doa kecelakaan ke atas orang2 kafir itu dan meninggalkan laknat terhadap mereka shj. Bukan meninggalkan seluruh qunut atau meninggalkan qunut pada selain subuh. Pentafsiran spt ini mesti dilakukan kerana hadith Anas di dlm ucapannya 'sentiasa Nabi qunut di dlm solat subuh sehingga beliau meninggal dunia'
adalah sahih lagi jelas maka wajiblah menggabungkan di antara kedua-duanya."


Imam Baihaqi meriwayatkan dan Abdur Rahman bin Madiyyil, bahawasanya beliau berkata, maksudnya:

"Hanyalah yg ditinggalkan oleh Nabi itu adalah melaknat."

Tambahan lagi pentafsiran spt ini dijelaskan oleh riwayat Abu Hurairah ra yg berbunyi, maksudnya:

"Kemudian Nabi menghentikan doa kecelakaan ke atas mereka."

Dengan demikian dapatlah dibuat kesimpulan bahawa qunut Nabi yg satu bulan itu adalah qunut nazilah dan qunut inilah yg ditinggalkan, bukan qunut pada waktu solat subuh.


Kesimpulannya bahawa qunut dalam sholat subuh pernah dilakukan oleh Nabi s.a.w.

YANG QUNUT DAN YANG TIDAK QUNUT SEMUANYA BENAR YANG TIDAK BENAR ADALAH ORANG YG TIDAK SHOLAT SUBUH
WALLAHU A'LAM
Renung-renungkan & Fikir-fikirkan
Selamat Ber-'Amal
********************** semoga bermanfaat***********************

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

DOWNLOAD AZAN

ISLAMIC BANNER

ISLAMIC FHOTO

DAILY PRAYER TIME